Зейнетақы жүйесіндегі жаңашылдық
Өткен жыл біраз елдің экономикасы мен зейнетақы жүйесі үшін оңай болған жоқ. Көбінде зейнетақы жинақтарының төмен кірісі, баяу өсу қарқыны, кейбір жұмысшылар топтарын зейнетақымен қамту деңгейінің жеткіліксіздігі сияқты мәселелер байқалды. Mercer CFA институтының Жаһандық зейнетақы индексіне сәйкес, 2023 жылы әлемде халықтың қартаюы, инфляцияның сақталуы, мемлекеттік қарыздың өсуі, пайыздық мөлшерлемелер мен геосаяси белгісіздікке байланысты сын-қатерлер зейнетақы жүйелеріне кері әсерін тигізіп тұр, - деп хабарлайды Arbat.media.
Осы индексте биыл алғаш рет Қазақстандағы зерттеу де қамтылды. Алайда сыртқы сын-тегеуріндерге қарамастан, еліміздің зейнетақы жүйесінде тұрақтылық пен сапалы өсім байқалып отыр.
2023 жылдың 1 желтоқсанындағы жағдай бойынша, зейнетақы жинақтары 17,4 трлн теңгені көрсетіп, бір жыл ішінде мұның көлемі 3 трлн теңгеге немесе 20,5% мөлшерге өсті. Жеке зейнетақы шоттарының саны шамамен 12,31 млн-ды құрайды.
Биыл 11 айда БЖЗҚ салымшыларының шоттарына 1,2 трлн теңгеден аса таза инвестициялық табыс түсті. Бұл былтырдың сәйкес кезеңінің көрсеткіштерінен 468,54 млрд теңгеге немесе 60,3% мөлшерге артық.
2023 жылдың 1 қаңтарынан бастап: айлық есептік көрсеткіш (АЕК) – 3 450 теңге; ең төменгі зейнетақы – 53 076 теңге; күнкөріс деңгейі (КД) – 40 567 теңге; базалық зейнетақының ең төменгі мөлшері – 24 341 теңге.
Жыл басынан бері БЖЗҚ-дан берілетін ең төменгі төлем мөлшері 8,5%-ға көбейіп, 28 396,9 теңгені (40 567 теңгеден 70%) құрады.
Биыл 2018 жылдың 1 қаңтарынан кейін лайықты демалысқа шыққан зейнеткерлерге БЖЗҚ-дан берілетін төлемдер 5% мөлшерге өсті. Осылайша, 2023 жылы зейнетақы төлемдерінің жиынтық көлемі артты.
Жылдың басты жаңалығының бірі – биыл 1 шілдеден бастап жаңадан әзірленген Әлеуметтік кодекстің күшіне енуі.
Бұл заңның шеңберінде бірқатар негізгі инновациялар іске асырылды. Атап айтқанда, салымшылардың инвестициялық мүмкіндіктері кеңейтілді. Енді инвестициялық портфельді басқарушының (ИПБ) сенімгерлік басқаруына міндетті жарналар есебінен зейнетақы жинақтарын беру кезінде зейнетақының ең төменгі жеткіліктілік шегі ескерілмейді.
1 шілдеден бастап салымшылар өздерінің міндетті жинақтарының 50%-ына дейін ИПБ басқаруына беруге құқы бар. Сондай-ақ ерікті зейнетақы жинақтары бар салымшылар жинақтарын 100%-ға дейін ИПБ-ге бере алады. 2023 жылдың шілде-қараша айларында 6 085 қазақстандық осы құқықты пайдаланып, ИПБ-ға шамамен 9,6 млрд теңге аударды.
ИПБ басқаруынан жинақтарды Ұлттық банктің басқаруына қайтару мерзімі екі жылдан бір жылға дейін қысқарды. Осылайша, биыл 297 азамат ИПБ-дағы жинақтарын ҰБ-ға қайтаруға өтініш беріп, шамамен 1,3 млрд теңге қайтарылды.
Сонымен қатар міндетті зейнетақы жарналары (МЗЖ) салымшылардың барлық санаты үшін міндетті болды. Атап айтқанда, азаматтық-құқықтық сипаттағы шарттар (АҚСШ) бойынша жұмыстарды атқаратын және табыс алатын жеке тұлғалар, Қазақстанда тұратын және халықаралық ұйымдардың өкілдіктерінде, аккредиттелген шет мемлекеттердің дипломатиялық және консулдық мекемелерінде жұмыс істейтін жеке тұлғалар МЗЖ төлейді. Бұрын бұл салымшылар МЗЖ төлеуге құқылы, бірақ міндетті емес еді. Бұл қадам алдағы уақытта халықты зейнетақымен қамтуды ұлғайтуға ықпал етеді.
Еңбек сіңірген жылдары бойынша зейнетке шыққан азаматтарға тұрғын үй жағдайын жақсартуға немесе емделуге ақы төлеуге МЗЖ есебінен жиналған зейнетақы жинақтарының барлық сомасын пайдалануға құқық берілді.
Шілдеден бастап 37 757 азамат 72,33 млрд теңге сомасындағы жинақтарды пайдалана отырып, осы құқықты пайдаланды.
БЖЗҚ-да зейнетақы жинағы бар адам қайтыс болған жағдайда жерлеуге арналған біржолғы төлем сомасы ең төменгі айлықтық есептік көрсеткіштің (АЕК) 52,4 еселенген мөлшерінен 94 еселенген мөлшеріне дейін ұлғайтылды. Бірақ қайтыс болған адамның жеке зейнетақы шотындағы қаражаттан артық болмайды. Жерлеуге арналған біржолғы төлем мөлшері 2023 жылы 324 300 теңгені құрайды. Ол қайтыс болған адамның отбасы мүшелеріне төленуі мүмкін. Осы әлеуметтік төлемді ұлғайту жерлеу шығындарын барынша толық өтеуге бағытталған.
БЖЗҚ комиссиясының мөлшері төмендеді. Бұл 1 шілдеден бастап зейнетақы активтерінің 0,01%-ынан айына 0,008%-ға дейін төмендеді. Сондай-ақ қосымша шектеу енгізілді: комиссия міндетті зейнетақы жарналары бойынша 0,04 еселенген АЕК көбейтіндісі және зейнетақы жинақтары бар жеке зейнетақы шоттарының саны ретінде айқындалатын шамадан аспауға тиіс.
Әлеуметтік кодексте «Платформалық жұмыспен қамту» ұғымы айқындалды. Бұл интернет-платформаларды және ұялы қосымшаларды пайдалана отырып, қызмет көрсету түрі. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің деректері бойынша, Қазақстанда 500 мыңға жуық адам платформалық жұмыспен қамтылған. Платформалық жұмыспен қамтуды жүзеге асыру үшін тапсырыс беруші мен орындаушы интернет-платформада немесе ұялы қосымшада тіркеледі. Оператор мен тапсырыс беруші, сондай-ақ орындаушы арасындағы өзара қарым-қатынас Азаматтық кодекске сәйкес реттеледі. Осы жұмысқа орналастыру құралын енгізудің мақсаты – жұмыспен қамту нысандарына қарамастан, барлық қызметкерге әлеуметтік құқықтар беру, сондай-ақ интернет-платформалар арқылы жұмыспен қамтылғандарды әлеуметтік және зейнетақымен қамсыздандыру жүйесіне тарту. 2023 жылдың 1 шілдесінен бастап іске қосылған «Яндекс.Такси» жаңа жұмыс құралының дамуына серпін береді.
Осы орайда 2024 жылы іске асырылатын зейнетақымен қамсыздандыру саласындағы жаңалықтарға тоқтала кеткен жөн. 2024 жылдың 1 қаңтарынан бастап Мемлекет басшысының тапсырмасы бойынша «Ұлттық қор – балаларға» жобасы басталады. Мұның аясында Ұлттық қордың инвестициялық табысының 50%-ы жыл сайын 18 жасқа дейінгі барлық жастағы балалар арасында бөлінеді. Бұл ретте табыс есепті жылдың алдындағы он сегіз жыл ішінде орташаланады. Балаларға есептелген сомалар Ұлттық қор активтерінің құрамында инвестициялауды жалғастырады және оларға қосымша инвестициялық табыс есептеледі. Бағдарламаның негізгі мақсаты – жас ұрпақты қолдау және оған тұрғын үй жағдайларын жақсартуға немесе ұлттық жинақтар есебінен білім алуға мүмкіндік беру. Осылайша, балалар кәмелетке толғанға дейін есептелетін Ұлттық қордың қаражатын екі мақсатқа пайдалана алады: білім алу және тұрғын үй сатып алу.
Нысаналы талаптарды (міндеттемелерді), нысаналы активтерді, нысаналы жинақтау шоттарындағы нысаналы жинақтарды есепке алу, нысаналы жинақтарды төлеуді жүзеге асыру жөніндегі оператор болып «БЖЗҚ» АҚ айқындалды.
Сонымен қатар 1 қаңтардан бастап қолданыстағы жинақтаушы жүйе жаңа құрамдауышпен – жұмыс берушінің міндетті зейнетақы жарналарымен (ЖМЗЖ) толықтырылады. ЖМЗЖ мөлшері қызметкердің ай сайынғы табысына байланысты болады және жұмыс берушілердің қаражаты есебінен қаржыландырылады. Жұмыс берушіге теңгерімді жүктемені ұстап тұру мақсатында ЖМЗЖ жарнасы кезең-кезеңімен ұлғайта отырып аударылады:
2024 жылы – 1,5 пайыз;
2025 жылы – 2,5 пайыз;
2026 жылы – 3,5 пайыз;
2027 жылы – 4,5 пайыз;
2028 жылы – 5 пайыз.
ЖМЗЖ-ны кезең-кезеңімен енгізу, сондай-ақ оларды салық салынатын кірістен шегерімдерге жатқызу жұмыс берушіге жүктемені теңестіру үшін көзделген. Сонымен қатар заңнамаға сәйкес, жұмыс берушінің міндетті зейнетақы жарналары барлық жұмысшы үшін емес, тек 1975 жылы және одан кейін туғандар үшін төленеді.
2024 жылдан бастап ЖМЗЖ енгізу мемлекет, қызметкер және жұмыс беруші арасындағы жауапкершілікті бөлу жолымен зейнеткерлікке шыққаннан кейін қызметкердің зейнетақымен қамсыздандыру деңгейін арттыруға, сондай-ақ барабар зейнетақы төлемдерімен қамтамасыз етуге, оның ішінде зейнетақы жүйесінің ортақ құрамдауышын біртіндеп қысқартуды ескере отырып, ықпал етеді.
1 қаңтардан бастап БЖЗҚ салымшылары жеке қатысуынсыз сақтандыру компанияларымен зейнетақы аннуитеті шарттарын жасай алады. Салымшы, өмірді сақтандыру компаниясы (ӨСК), Мемлекеттік кредиттік бюро (МКБ) және БЖЗҚ арасындағы өзара іс-қимыл онлайн түрде жүргізіледі.